Een stabilisatorkoppeling zorgt, zoals de naam zelf het eigenlijk al verklapt, voor een betere stabilisatie van de aanhangwagen of caravan achter de auto. Stabilisatorkoppelingen worden vooral gebruikt op caravans, aangezien deze vaak wat groter en zwaarder van omvang zijn. Door de grootte en zwaarte achter veelal een personenauto is de kans op onbalans groter, waar een stabilisatiekoppeling kan zorgen voor de bestrijding ervan. Het rijden met een caravan die is voorzien van een stabilisatorkoppeling is comfortabeler en bij gelijke snelheid ook veiliger.
Hoe werkt een stabilisatorkoppeling?
De werking van een stabilisatorkoppeling berust zich met name op het geven van extra weerstand op het draaipunt. Er wordt extra frictie op de kogel gezet, zodat het draaien van de koppeling op de kogel stroever gaat dan normaal. Een stabilisatorkoppeling bevat dus extra frictiemateriaal om deze extra weerstand op de kogel waar te kunnen maken, wat het slingeren van de aanhangwagen of caravan tegen moet gaan. Bij de stabilisatorkoppelingen van Winterhoff, BPW, Knott en AL-KO wordt het frictiemateriaal tegen de voor-, achter- en zijkanten van de kogel aan gedrukt. Naast de demping van horizontale bewegingen (slingeren) worden ook verticale bewegingen gedempt bij bijvoorbeeld drempels. De frictieonderdelen zijn losse delen die bij slijtage los in de koppeling vervangen kunnen worden. Al met al bieden deze stabilisatiekoppelingen dus meer rijcomfort.
Een misopvatting bij een stabilisatiekoppeling kan zijn dat deze slecht rijgedrag van een combinatie weg neemt. Wanneer bijvoorbeeld een auto eigenlijk te licht is om een zwaardere caravan of aanhangwagen te trekken, wil dit niet zeggen dat een stabilisatiekoppeling dit oplost. Ga uberhaupt nooit de weg op met een combinatie waarvoor de auto eigenlijk te licht is! Daarnaast blijft het correct beladen van de caravan of aanhangwagen van cruciaal belang.
Onderhoud aan een stabilisatorkoppeling
Zoals eerder genoemd bevat een stabilisatorkoppeling frictieonderdelen die kunnen slijten en in een koppeling vervangen kunnen worden. Deze zijn merkspecifiek en zijn vanzelfsprekend verkrijgbaar via onze webshop in de categorie frictiecups. Daarnaast mag een stabilisatiekoppeling nooit worden gesmeerd met vet of andere smeermiddelen! Dit werkt namelijk averechts voor de funcitie van de stabilisatiekoppeling. Wat juist wel kan helpen bij het goed onderhouden van de stabilisatorkoppeling is het goed schoonmaken van de kogel en de koppeling aan de binnenzijde. Denk hierbij aan het vetvrij maken en eventueel licht opschuren van de frictiedelen met fijn schuurpapier. Hieronder vindt u een voorbeeld van het vervangen van frictiecups op een AL-KO koppeling.