Analyse van de aanhangwagen verkopen in de afgelopen 10 Jaar

In bovenstaande grafiek hebben we de 20 belangrijkste aanhangwagen merken van Nederland opgenomen. Dit betreft enkel de aanhangwagens die voorzien zijn van een eigen kenteken. Van aanhangers zonder kenteken zijn helaas geen gegevens beschikbaar.

Er is in de afgelopen tien jaar veel variatie geweest in de verkoop. Zo is er sprake geweest van een economische herstel na de crisis van 2008. De aanhangwagen markt beleefde ten tijden van de Covid maatregelen een hoogtepunt in 2021. Vrijwel alle merken schreven in dat jaar records!

We hebben de cijfers van 2024 omgerekend naar een heel jaar, op basis van de verkopen van het eerste half jaar. 2024 is dus een schatting.

Hapert

Hapert heeft consequent hoge verkoopcijfers gehad van 2015 tot 2023, met een piek in 2021 met 3767 verkochte aanhangwagens. De cijfers voor 2024 zijn stabiel in vergelijking met 2023. Hapert is hier mee opvallend, omdat het naast dat ze het grootste marktaandeel hebben, ze ook het meest stabiel blijken te zijn.

Henra

Henra heeft binnen deze tien jaar aan de rand van de afrond gestaan, maar is bewonderenswaardig hersteld met een absoluut top jaar in 2021! Henra heeft het assortiment flink uitgebreid en is garant blijven staan voor uitstekende kwaliteit. Na dat jaar zien we een bescheiden krimp naar nu vermoedelijk een stabiel niveau rond de 2600 stuks per jaar. We wachten af wat de toekomst brengt voor Henra!

Anssems

Anssems heeft een spectaculaire groei doorgemaakt met een top jaar in 2021 met maar liefst 3405 verkochte geremde aanhangwagens.In 2024 zien we een bescheiden groei, geschat, naar 2564 stuks. Recent zijn diverse nieuwe modellen toegevoegd aan het productgamma, dus er kan weer groei verwacht worden.

Hulco

Hulco, een dochteronderneming van Anssems, is gestart in 2012 en heeft sinds die tijd een imposant marktaandeel verworven in de grotere een zwaardere wagens. Dit is een echte aanvulling op het Anssems assortiment. Voor een compleet marktbeeld worden de verkopen van Hulco en Anssems vaak gecombineerd. Uit die combinatie blijkt wel dat Anssems/Hulco in 2023 marktleider was met een totaal aantal van 4033 stuks.

Eduard

Eduard, het bedrijf onder leiding van Eduard Saris, begon met bescheiden cijfers in 2015 (584) en bereikte een piek van 1790 in 2021. Daarna is er een flinke daling de cijfers. Met een geschatte 1422 eenheden in 2024, lijkt Eduard weer aan een voorzichtig herstel te werken.

Saris

Saris is al sinds jaar en dag een vertrouwd beeld in het Nederlandse straatbeeld, echter hebben ze na 2017 te maken met stevige krimp. Waar ze in 2017 nog 2254 nieuwe wagens registreerde, zijn er dit in 2023 nog slechts 1233. Inmiddels is Saris een samenwerking aan gegaan met het Duitse Pongratz, het is afwachten wat de toekomst gaan brengen voor Saris.

Brexit

De cijfers voor iFor Williams zien er bijzonder treurig uit, met een hoogtepunt in 2019 van 1412 stuks is de verkoop daarna volledig ingestort tot een dieptepunt in 2022 van 627 stuks. Onduidelijk is of deze problemen veroorzaakt zijn door Brexit of door andere interne problemen bij iFor, omdat Brian James in dezelfde periode een veel stabieler beeld laat zien.

Vlemmix

Dichter bij huis zien we Vlemmix al jaren zeer nette cijfers noteren. Dit bedrijf uit Asten heeft sinds 2020 de weg naar boven gevonden met inmiddels de volledige productie in eigen hand, lijken klanten de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding van Vlemmix steeds meer te waarderen! De verwachting is dat ze ook in 2024 weer een goed jaar gaan schrijven!

Details Hapert & Anssems

Interessant om ook te bekijken is waar de verschillende merken hun marktaandeel vandaan halen. Als we bijvoorbeeld bekijken in welke gewichtklasse Hapert en Anssems goed scoren, ontstaat onderstaande grafiek. Opvallend hierbij is absoluut het grote verschil in de grootste gewichtsklasses. Waar Hapert opvallend goed scoort in het 3500kg segment, scoort Anssems juist goed in de klasse 1350kg.

Verkopen Hapert 2024 op gewicht

Verkopen Anssems 2024 op gewicht

Henra & Hulco

Een zelfde analyse kunnen we doen voor Henra en Hulco. Hier blijkt wel dat Henra een zelfde beeld heeft als Hapert, met het zwaartepunt in de 3500kg categorie. Bij Hulco zien we dat de leveringen nog veel meer een nadruk hebben op het zwaardere segment van zowel 3000kg als 3500kg. Dit komt ook veroorzaakt door het beperkte assortiment van Hulco onder deze gewichten.

Verkopen Henra 2024 op gewicht

Verkopen Hulco 2024 op gewicht


Verkopen Hapert 2024 op model

Modellen Hapert

 

Als we kijken naar de verschillende modellen die Hapert levert, valt direct op dat meer dan de helft van de geleverde wagens Azure modellen betreft. Dit zijn de plateauwagens met de laadvloer boven de wielen, zonder kipfunctie.

Grofweg de helft is van het type Cobalt, dit zijn de kippers van Hapert. Het restant is voor de Sapphire en Indigo modellen.