Hoe zet je de wielbouten van je aanhangwagen goed vast?
Bij het kopen van een nieuwe aanhangwagen is veiligheid prioriteit nummer één. Eén van de belangrijkste checks is het natrekken van de wielbouten. Al onze aanhangwagens krijgen vóór de aflevering een laatste controle, waarbij ook de wielbouten worden vastgezet. Echter, na de eerste 100 tot 150 kilometer raden we aan om ze nogmaals na te trekken om zeker te zijn dat alles stevig vastzit.
Stappen om wielbouten op de juiste manier vast te zetten
De wielbouten van een aanhangwagen worden bevestigd op de naaf of trommels en dienen altijd kruislings en met de juiste kracht vastgedraaid te worden. Het overslaan van deze techniek kan ertoe leiden dat de velg scheef vast komt te zitten, wat trillingen veroorzaakt tijdens het rijden.
Wat betekent kruislings vastzetten?
Kruislings vastzetten houdt in dat je de bouten vastdraait in de volgorde van de tegenoverliggende bout, in plaats van de naastliggende. Voor een viergatsvelg spreekt dit voor zich, maar bij een vijfgatsvelg volg je een sterpatroon.
Wanneer moet je wielbouten natrekken?
Wielbouten moeten opnieuw worden nagetrokken na een bandenwissel, bijvoorbeeld na het verhelpen van een lekke band. Dit voorkomt loszittende bouten tijdens het rijden. Ook als u merkt dat uw aanhangwagen ineens heftig gaat trillen is het verstandig om uw wielbouten na te trekken.
Het juiste aanhaalmoment voor uw velgen
Voor een stevige bevestiging is het belangrijk de voorgeschreven kracht – ook wel het aanhaalmoment genoemd – te gebruiken. Met een standaard wielsleutel kun je wielbouten vastdraaien, maar deze biedt geen indicatie van de gebruikte kracht. Gebruik daarom een momentsleutel, waarmee je exact de juiste kracht kunt instellen.
Welk aanhaalmoment voor uw aanhangwagen velgen?
- Voor stalen velgen: 90 Nm
- Voor aluminium velgen: 120 Nm
Raadpleeg voor de zekerheid de documentatie van je aanhangwagen voor de juiste kracht in Newtonmeter (Nm). Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met de leverancier.
Tip: Draai wielbouten nooit te strak aan. Te strak aandraaien kan leiden tot beschadiging aan de schroefdraad of zelfs een gebroken boutkop, wat dure reparaties kan opleveren.
De juiste wielbouten gebruiken is essentieel
Er zijn twee soorten wielbouten voor aanhangwagens: conische en bol-conische. Deze bouten zijn niet uitwisselbaar, omdat de klemvorm in de velg verschilt. Conische bouten zijn plat, terwijl bol-conische bouten een bolling hebben. Het gebruik van het verkeerde type bout zorgt ervoor dat de velg niet goed wordt bevestigd en kan leiden tot ernstige problemen, zoals een loskomend wiel. Doorgaans worden er bolconische wielbouten gebruikt in combinatie met stalen aanhangwagen velgen.
Het risico van loszittende wielbouten
Een enkele loszittende wielbout kan het hele wiel laten trillen, wat kan leiden tot het loskomen van meerdere bouten. In het ergste geval kan het wiel volledig loskomen tijdens het rijden, wat grote risico’s met zich meebrengt voor jou en je medeweggebruikers. Het is jouw verantwoordelijkheid als bestuurder om ervoor te zorgen dat de wielbouten altijd goed vastzitten, ook na onderhoud bij een bandenbedrijf.
Zorg dus altijd voor een veilige reis met je aanhangwagen door regelmatig de wielbouten na te trekken en de juiste bevestigingstechniek toe te passen!