Vergelijking tussen de Anssems GT serie en de Anssems BSX. Beide bakwagens van Anssems, maar toch zeer verschillend.

Anssems BSX

Fabricage

Anssems produceert al jaren het bekende BSX model, dit is al jaren de eerste keus voor zowel particulier als zakelijk gebruik. De BSX produceert men al jaren in de fabriek in Rijen, gelegen in de buurt van Tilburg. Constructioneel noemen we dit een vrij ouderwetse aanhangwagen, omdat er gekozen is voor een solide constructie met relatief veel ijzer gebruik. De basis voor deze aanhangwagen is een stalen frame, waar zowel de as, de dissel als de opbouw op gemonteerd worden.

De GT is daarentegen een wat jonger model, met een meer moderne constructie. In het Duitse Bad Bentheim is een fabriek die enkel Anssems GT’s produceert. In deze fabriek worden zowel de open bakwagen als de bagagewagens gemaakt. Bij de GT zit de dissel direct aan de as gekoppeld en loopt vervolgens door tot aan de verlichtingsbalk. Aan de as zitten vervolgens de borden gemonteerd welke ook voor constructionele sterkte zorgen.

Dissel

Bij de BSX worden 2 verschillende soorten v-dissels gebruikt. Voor modellen tot 750kg gebruikt men een dissel van gezette u-profielen. Voor zwaardere modellen gebruikt men koker dissels, deze bestaan uit twee identieke kokers die op het uiteinde met de oplooprem aan elkaar gekoppeld worden. Voor alle dissels geldt dat deze volbad verzinkt zijn, na de verschillende bewerkingen.

Bij de GT worden zowel V-dissel gebruikt als dissel bestaand uit één enkele koker. De koker dissels bestaan uit slechts een vierkante koker die recht vanaf het midden van de as naar de koppeling loopt. Daarnaast worden bij GT’s v-dissel gebruikt van gezet profiel, die voor het zetten al verzinkt zijn.

Assen

Voor beide modellen gebruikt men assen en oploopremmen van AL-KO. Deze assen zijn voorzien van torsie vering en staan garant voor een uitstekende wegligging en levensduur. Daarnaast zijn zowel voor de as als oplooprem service onderdelen eenvoudig te krijgen bij vrijwel ieder aanhangwagen bedrijf. Daarnaast natuurlijk online te bestellen in bijvoorbeeld onze webshop.

Sluitingen

De sluitingen van beide wagens zijn wel verschillend. Waar bij een BSX zowel het voor- als het achterbord open kan, kan bij de GT serie alleen het achterbord geopend worden. Daarnaast zijn de handgrepen van de sluitingen op de BSX van ijzer, bij de GT serie zijn dit de lichtere kunststof sluitingen. Beide sluitingen vallen geheel vlak weg in het bord en hebben dus geen uitstekende delen.

Reling

Waar de BSX standaard is voorzien van een zeer degelijke reling die standaard aan het chassis gelast is, is dit bij de GT serie optioneel. Daarnaast is de reling op het GT wat lichter en bevestigd aan de bovenzijde van de zijborden. Ook het voorrek is standaard bij de BSX en niet te verwijderen. Bij de GT kan men kiezen voor een los voorrek, of op een R model in combinatie met de zijreling.

Bodem

Beide bodems bestaan uit beton multiplex van goede kwaliteit. De dikte is bij de BSX 15mm, bij de GT is de bodem 12mm dik. De bovenzijde is voorzien van een antislip laag. Dit materiaal is waterdicht, wat zorgt voor een zeer lange levensduur.

Opties

Beide modellen zijn uitbreidbaar met diversen opties, om de aanhangwagen helemaal geschikt te maken voor uw toepassingen. Zo zijn beide wagens bijvoorbeeld uit te voeren met een huif of steunpoten. Daarnaast kunt u er voor kiezen om de aanhangwagen direct van een onderbouwslot te laten voorzien.

Conclusie

Kort samengevat kunnen we stellen dat beide modellen voor en nadelen hebben. De BSX is een degelijkere wagen, maar dit brengt ook een hoger gewicht met zich mee. De GT daarentegen heeft een zeer laag eigen gewicht en daar door mag er extra veel lading meegenomen worden.