Hoe ontgrendel ik mijn koppeling?
koppeling werking

Aanhangwagen loskoppelen

Om uw aanhangwagen los te kunnen koppelen dient u de koppeling eerst te ontgrendelen. Aan de hendel van uw koppeling zit een palletje. Zodra u dat palletje in trekt ontgrendelt u de koppeling. U trekt vervolgens het handvat samen met het palletje omhoog, hierdoor ontkoppelt de koppeling. Nu kunt u de aanhangwagen van de trekhaak loskoppelen (of hem juist op de trekhaak bevestigen). Het loskoppelen wilt u natuurlijk nooit ongewenst doen, daarom is de vergrendeling met het palletje een wettelijke eis.


Geremde of ongeremde koppeling

De werking van iedere koppeling is hetzelfde, maar toch zijn er kleine detail verschillen. Geremde koppelingen zijn vaak zwaarder uitgevoerde koppelingen, vaak ook van gietijzer. Ook de vergrendeling is vaak zwaarder uitgevoerd, maar de werking hiervan is identiek aan ongeremde koppelingen. Controleer altijd goed de koppeling indicator, indien deze aanwezig is, of deze aangekoppeld op de groene stand staat. Dat bekend dat hij niet ontgrendeld is en correct aan de auto zit. Met het loskoppelen van de aanhangwagen moet u altijd goed controleren of u de koppeling ontgrendeld wanneer u het neuswiel omhoog draait. Vergeet u dat namelijk dan zal de achterzijde van de auto ook omhoog gaan. Een duidelijk teken dat u de koppeling niet juist ontgrendeld heeft. U moet dan eerst het neuswiel weer omlaag draaien zodat de koppeling niet onder druk staat, vervolgens eerst goed ontgrendelen.


Stabilisatorkoppeling loskoppelen

koppeling

Een stabilisatorkoppeling heeft vaak een extra handeling nodig om te ontkoppelen. Normaliter is zit er op dergelijke koppelingen een grote hendel die u omhoog moet trekken om de frictiecups van de kogel af te halen. Na deze handeling werkt de koppeling hetzelfde als een standaard koppeling. U ontgrendelt de koppeling weer door het palletje aan de hendel in te trekken en vervolgens de hendel omhoog te trekken.


Slijtage van uw koppeling

Uw koppeling en trekhaak kunnen natuurlijk ook gaan slijten. Zodra er speling ontstaat tussen de trekhaak en de koppeling duidt dit vaak op slijtage van de koppeling, niet zozeer van de trekhaak. Vaak heeft een koppeling ook een slijtage indicator. Bij AL-KO koppelingen staat dit in rood of groen vermeld en bij Knott ziet u een streepje naar de + of - staan. Rood en het min teken betekent dat de koppeling versleten is of niet goed aangekoppeld zit. Indien dit het geval is moet u de koppeling meteen vervangen, het gevaarlijk om hier verder mee te rijden. Springt een nieuwe koppeling meteen op rood of op het min teken? Dan kan het verstandig zijn om uw trekhaak te laten controleren bij de garage.