Ben je op zoek naar een Kipper voor serieus dagelijks gebruik, als hovenier, aannemers of bijvoorbeeld stratenmaker dan heb je eigenlijk maar 2 serieuze opties. We krijgen regelmatig de vraag welke van die twee kippers nou de beste keuze is.

In dit artikel willen we graag de verschillen en overeenkomsten tussen de Anssems en Henra kippers. We hebben daarom twee aanhangwagens uit onze voorraad gebruikt om een directe vergelijking te maken. Beide aanhangwagens zijn bedoeld voor de zakelijk markt of voor intensief privé gebruik. Ze zijn beide, samen met andere merken en modellen, via onze site of in onze winkel te bestellen.

Gebruikte aanhangwagens voor deze review zijn: Anssems KSX 3500kg Elektrisch 305x178cm & Henra 3-zijdige kipper 3500kg 351x185cm


Henra 3-zijdige kipper

Anssems KSX

Sluitingen & borden

Henra gebruikt op zijn kippers aluminium borden met een uitsparing voor de sluitingen. Hierdoor zitten deze vlak in het bord verwerkt en zitten ze goed beschermd. Bij Anssems zitten de sluitingen op de borden, waardoor deze het breedste punt van de aanhangwagen zijn.

Bij Henra scharnieren de borden op de zijkant van de aanhangwagen, als het bord naar beneden geklapt wordt, is het bord tijdens het laden en lossen het breedste punt van de aanhangwagen. Bij Anssems scharniert het bord onder de wagen, waardoor het stalen zijprofiel het breedste punt van de aanhangwagen is. Mocht de kipper met bijvoorbeeld een heftruck beladen worden, dan kan bij een Anssems nooit het bord worden geraakt of beschadigd.

Anssems Sluitingen
Anssems Sluitingen
Henra Sluitingen
Henra Sluitingen
Anssems Borden
Anssems Borden
Henra Borden
Henra Borden

Bindmogelijkheden

Beide wagens zijn standaard voorzien van een aantal touwhaken. Bij Anssems zijn dit stevige rechte pinnen onder aan het zijprofiel. Bij Henra zijn dit gebogen haken die iets verder onder het zijprofiel uitsteken. Anssems heeft deze haken aan de beide zijkanten, maar niet aan de voorzijde. Bij Henra zijn aan de voorzijde wel standaard touwhaken aanwezig. Bij Anssems is het echter mogelijk om alle borden, dus ook voor- en achterkant, extra nethaken te monteren.

Daarnaast zijn beide merken voorzien van haken om de lading met spanbanden in de bak vast te zetten.

Henra Touwhaken onderkant
Henra Touwhaken onderkant
Henra Touwhaken voorkant
Henra Touwhaken voorkant
Anssems Touwhaken
Anssems Touwhaken onderkant
Anssems Nethaken
Anssems extra nethaken
Henra Bindhaak
Bindhaak Henra
Anssems Bindhaak
Bindhaak Anssems

Remsysteem

Beide merken gebruiken rem onderdelen van Duitse fabrikanten. Henra gebruikt hierbij voor assen en een oplooprem van Knott. Bij de KSX zijn hier assen en een oplooprem van AL-KO gebruikt. Beide zijn van uitstekende Duitse kwaliteit.

Optioneel is de Henra uit te voeren met paraboolvering, in plaats van de gebruikelijke torsievering. Paraboolvering is een opvolger van de bekende bladvering die zoals vroeger op diverse voertuigen gebruikt werd. Voordelen van de paraboolvering is dat de veer bij een lage belading al een verende werking hebben. Daarnaast zijn de assen minder gevoelig voor het krom raken door bijvoorbeeld overbelading. Een nadeel van de paraboolvering is dat deze zijn verende werking volledig verliest zodra deze op de eind aanslag terecht komt. Dit kan bijvoorbeeld door overbelading van de aanhangwagen.

Anssems AL-KO
Anssems AL-KO oplooprem
Henra Knott
Henra Knott oplooprem
Paraboolvering Henra
Paraboolvering Henra

Dissel

Anssems maakt zelf haar eigen dissels en gebruikt hiervoor een zeer sterke gesloten kokers. Henra gebruikt een dissel van Knott, gemaakt van een gezet open C-profiel. Deze dissel heeft een materiaaldikte van 5mm. Beide zijn zeer robuuste constructies. Bij Anssems zit deze dissel aan het chassis gelast, bij Henra is deze door middel van diverse bevestigingsmaterialen aan het chassis bevestigd.

Anssems Dissel
Anssems Dissel
Henra Dissel
Henra Dissel

Bodem

Anssems gebruikt een constructie van een stalen koker in de lengterichting onder de laadvloer. Hier zit een verzinkte staalplaat van 3mm dik direct op gemonteerd. Bij Henra heeft men gekozen voor dwarsliggers met daar een houtplaat op gemonteerd. Vervolgens zit hier een staalplaat van 1,5mm dik op de houtplaat gemonteerd.

Beide gebruiken dus verschillende methodes om tot een sterke constructie voor de bodems te komen. Belangrijk voordeel bij Anssems is echter dat er geen hout gebruikt is. Door het gebruik van de kipper is het altijd mogelijk dat er op termijn vocht bij de houtplaat kan komen. Dit kan er op termijn voor zorgen dat het hout gaat rotten. De laadvloer van Anssems is dus op lange termijn robuuster.

Constructie Henra
Constructie Henra
Constructie Anssems
Constructie Anssems

Afmetingen & assen

Bij het uitzoeken van een nieuwe kipper, ben je bij Anssems beperkt tot één maat namelijk 305x178cm. Deze binnenwerkse maat is de enige maat kipper in het zware assortiment van Anssems. Daarnaast heeft Anssems in de LT serie nog een aantal lichtere kippers in kleinere maten. Voor alle KSX modellen van Anssems geldt dat het altijd een tandemas uitvoering is. Afhankelijk van de gewichtsklasse twee 1300kg, twee 1500kg of twee 1800kg assen.

Henra heeft daarentegen diverse maten kippers in het assortiment. Van 301x165cm tot 401x202cm. Je hebt bij diverse modellen keuze uit verschillende as configuraties. Zo zijn de grotere maten ook uitvoerbaar met 3 assen. Waarbij het zelfs mogelijk is om voor drie 1800kg assen te kiezen, om zo tot een technisch draagvermogen van 5400kg te gaan.


Onderstel

Anssems kiest voor de constructie van de onderbouw voor gezette profielen. Voordeel hiervan is dat deze tevens dient als kabelgoot, de kabelboom van de verlichting zit hierdoor extra goed beschermd. Door de hoogte van deze profielen en de, speciaal door Anssems uitgevoerde, zetting levert dit een zeer sterke langsligger op.

Henra heeft gekozen voor een onderbouw gebaseerd op kokers als langsliggers. Deze uitstekende robuuste kokers vormen de basis voor de kipper en maken het samen met de dwarsliggers tot een zeer stevig geheel.

Bij beide merken is gekozen voor assen met een extra lange as pad. Dit zorgt ervoor dat de belasting op de langsliggers over een grotere lengte verspreid kan worden.

Onderstel Anssems
Onderstel Anssems
Onderstel Henra
Onderstel Henra

Rijplaten klep

Henra maakt hierin de keuze om de rijplaten op te bergen achter een klep die vergrendeld wordt met een bak slot. Daardoor is enige basis veiligheid aanwezig, omdat niet iedereen de klep zomaar kan openen. Heb je echter de sleutel van het bakslot niet bij je en de rijplaten direct nodig, dan is het erg lastig om ze te bereiken.

Bij Anssems zitten de rijplaten achter een klep die afgesloten kan worden met een veersluiting. Door dit gebruiksvriendelijke systeem zijn de rijplaten altijd gemakkelijk te bereiken. Eventueel kan er altijd gekozen worden om een extra beveiliging toe te voegen door bijvoorbeeld een hangslot.

Rijplaten klep Henra
Rijplaten klep Henra
Rijplaat klep Anssems
Rijplaat klep Anssems

Standaarduitrusting

Beide aanhangwagens worden standaard zeer compleet uitgevoerd. Zo beschikken ze beide over een stalen bodem, degelijk neuswiel en voldoende bindhaken. Daarnaast is de Henra standaard uitgevoerd met een voorrek. Dit is bij de Anssems niet aanwezig, maar is de Anssems standaard wel voorzien van een kwalitatief zeer goede acculader.


Laadvloerhoogte

Bij Anssems zit tussen de verschillenden uitvoeringen weinig verschil in de laadvloerhoogte. Zo heeft de 2500kg uitvoering van de KSX een laadvloerhoogte van 68cm. De 3000kg en 3500kg uitvoering hebben beide een hoogte van 65cm. Henra heeft wat meer variantie in de exacte hoogte van de laadvloer, afhankelijk van de exacte gekozen uitvoering. Grofweg kan gezegd worden dat laadvloerhoogte bij Henra over het algemeen een paar centimeter hoger is.


Verlichting

Beide kippers zijn voorzien van complete verlichting met een 13-polige stekker. Daarnaast zit alle verlichting behoorlijk goed beschermd. De Anssems zijn daarbij ook nog voorzien van oranje zijverlichting. Bij Henra zijn aan de zijkant alleen reflectoren aanwezig. Daarnaast zitten de witte lampen bij Henra aan de voorzijde niet beschermd in een profiel, waardoor deze redelijk kwetsbaar zijn voor beschadiging. Beide merken hebben ervoor gekozen om de Multipoint serie achterlichten van Aspock te bevestigen.

Henra Achterlichten
Henra Achterlichten
Anssems Achterlicht
Anssems Achterlicht
Henra Breedtelicht
Henra Breedtelicht
Anssems Breedtelicht
Anssems Breedtelicht

Achterbord

Bij beide merken is het mogelijk om het achterbord plat te leggen, zodat een extra lange lading te vervoeren is. Om het achterbord vlak te houden hebben beide merken een andere methode. Zo is bij Anssems gekozen voor stalen kokers die uitgetrokken kunnen worden, waar het achterbord op rust. Henra kiest een andere manier, namelijk voor staalkabeltjes die het bord vasthouden in de vlakke positie.


Achterbord kokers Anssems

Achterbord staalkabels Henra

Afwerking

Als we de beide wagens vergelijken op het gebied van afwerking, dan kunnen we zien dat de passing van zijborden, bij Anssems iets beter is. Zo sluit een zijbord van Anssems altijd perfect en is het voorrek praktisch spelingsvrij.

Bij Henra is hier duidelijk ruimte voor verbetering. Dit is te zien bij het voorrek wat meer speling geeft, waardoor de aansluiting met het zijbord niet altijd perfect is. Dit is te verklaren door de verschillen in de productie bij beide fabrikanten.

Bij beide merken is het onderstel verder netjes afgewerkt. Het afwerkingsniveau van de opbouw heeft bij Anssems wel een streepje voor.


Conclusie

In het kort kunnen we samenvatten dat beide wagens uitstekend geschikt zijn voor zeer intensief gebruik. We zien niet direct duidelijke kwaliteitsverschillen, maar eerder andere ontwerpkeuzes. Henra heeft door meer verschillende afmetingen een groter variatie in het aanbod dan Anssems waarbij je beperkter bent in de keuze van de afmeting. Kijken we echter naar het afwerkingsniveau van de opbouw, dan heeft Anssems een streepje voor. Beide merken zijn degelijke aanhangwagens die garant staan voor (tientallen) jaren gemak bij uw werkzaamheden.

De keuze tussen Anssems of Henra is eerder een kwestie van smaak dan van kwaliteit. Wij raden in ieder geval beide kipper modellen aan voor iedere hovenier, stratenmaker of aannemer, maar ook aan privé gebruikers die de wagen intensief gaat gebruiken.