Het verschil tussen een tandemas en tridemas aanhangwagen
Technisch Laadvermogen
Met een derde as kunt u het technische laadvermogen van een aanhangwagen verhogen. Bijvoorbeeld 3 zware assen van 1800kg per stuk. Het technisch laadvermogen wordt hierdoor 5400kg. Let er wel op dat het bruto laadvermogen van een aanhangwagen altijd maximaal 3500kg blijft.
Stabiliteit / Gewichtsverdeling
Een belangrijk verschil tussen een tandemasser of tridemasser is de stabiliteit, en daardoor het rijcomfort, van de aanhangwagen. Door de 3e as van een 3-asser wordt het gewicht van de lading beter verdeeld over de wielen. Betere gewichtsverdeling zorgt voor een aanzienlijk betere stabiliteit. Dit merkt u ook gelijk in het rijcomfort van de aanhangwagen.
Bandenslijtage
Op rechte stukken (zoals op de snelweg) is de bandenslijtage bij een 3 asser een stuk lager dan bij een tandemasser. Dit komt door de hierboven genoemde gewichtsverdeling. De individuele belasting per wiel is een stuk lager, omdat het gewicht van de lading door 2 extra wielen wordt opgevangen. Daarnaast is de piekbelasting op de wielen bij een tridemasser lager dan bij een tandemasser, hierdoor blijven ze langer goed en zult u minder snel een klapband krijgen. In bochten slijten de banden op een tridemasser echter wel sneller dan op een tandemasser. Dit komt door het wringen van de 6 wielen met de ondergrond in bochten.
Eigen gewicht
Het eigen gewicht van de aanhangwagen is natuurlijk ook altijd een belangrijk gegeven. Dit is van belang voor het netto laadvermogen van de aanhangwagen en voor het trekkend voertuig wat voor de aanhangwagen rijdt. Een extra as inclusief wielen weegt al snel meer dan 100-130 kilogram. Dit kan een serieuze overweging zijn om te kiezen voor 2 assen in plaats van 3.
Onderhoud
Een extra as wil zeggen extra onderhoud. U heeft natuurlijk een extra as met extra onderdelen wat bijgehouden moet worden en helaas ook kapot kan gaan. Denk aan een extra set remschoenen, lagers, remkabels. Indien u de boel netjes onderhoud gaat een eventuele 3 as net zo lang mee als de overige 2 assen, maar bij achterstallig onderhoud kan een extra as voor extra kosten gaan zorgen zodra u deze moet gaan vervangen of repareren.
Prijs
Als we kijken naar de prijs en de kosten is een tandemasser is aanzienlijk goedkoper dan een tridemasser. Het prijs verschil zit hem niet alleen in de extra as, maar een tridemasser heeft ook een aangepast chassis en opbouw. Daarnaast heeft een tridemasser natuurlijk een extra as die, zoals hierboven genoemd, onderhoud nodig heeft en eventuele reparaties. Daarnaast heeft een tridemasser een hoger brandstofverbruik ten opzichte van een tandemasser. De extra wielen zorgen voor meer rolweerstand. Met een tandemasser kunt u langer doen met uw brandstoftank.
Conclusie
Door bovengenoemde punten (technisch laadvermogen en stabiliteit/gewichtsverdeling) is vooral voor frequent zware ladingen de keuze van een tridemasser gewenst. Vervoert u sporadisch een zware lading, maar verder vooral veel volume, kunt u beter gaan voor een tandemasser. Hou daarnaast bij uw keuze rekening met het eigen gewicht van de aanhangwagen (en wat uw auto mag trekken).