RDW Regels omtrent aanhangwagens
- - Toelatingseisen aanhanger
- - Wijzigen van de maximummassa van uw aanhangwagen
- - Aanhangwagen vanuit buitenland invoeren
- - Rijden met een aanhangwagen naar een RDW locatie
- - Eendagskentekenbewijs
- - Schamel aanhangwagens
Toelatingseisen aanhanger
Aanhangwagens met een gewicht to 750 kg:
Aanhangwagens met een gewicht tot 750kg hebben geen eigen kenteken nodig. Sinds 2012 moeten deze aanhangwagens wel voorzien zijn van een typegoedkeuring. De fabrikanten hebben dit altijd Europees geregeld. De gegevens van de typegoedkeuring staan op een plaatje vermeld op de dissel of voorzijde chassis. Bij controle door de douane of politie dient u deze te kunnen tonen.
Op het typegoedkeurings plaatje horen de volgende gegevens te staan:
- Naam fabrikant
- Goedkeuringsnummer met voertuigidentificatienummer
- Technisch toegestane maximum massa en aslasten
Controleer dit goed, u riskeert namelijk een boete van € 90!
U ontvangt bij aanschaf van uw aanhangwagen ook een CoC (Certificate Of Conformity). Deze is standaard gekoppeld aan de typegoedkeuring van het model aanhangwagen.
Ongeremde aanhangwagens tot 750kg van voor 29-10-2012:
Wanneer uw aanhanger een toelatingsdatum van voor 29 oktober 2012 heeft dan is een typegoedkeuring niet verplicht. Het blijft daarnaast natuurlijk wel uw eigen verantwoordelijkheid om veilig met de aanhanger de weg op te gaan.
Aanhangwagens zwaarder dan 750kg:
Aanhangwagens met een bruto laadvermogen van meer dan 750kg moeten altijd een typegoedkeuring hebben en zijn daarnaast ook altijd voorzien van een eigen kenteken. Wat betekent dat hier ook een eigen kentekenbewijs bij hoort. De werking is hetzelfde als met een auto, deze heeft u nodig bij het overschrijven van de aanhangwagen naar een nieuwe eigenaar.
Wijzigen van de maximummassa van uw aanhangwagen
Verlagen:
Het wijzigen van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen is mogelijk. Het verlagen van deze maximum toegestane massa is probleemloos te regelen via de RDW, waar dit middels papierwerk wordt geregeld. Na verlaging van de technisch toegestane maximummassa kan deze ook weer ongedaan worden gemaakt en terug worden gezet naar de originele maximummassa.
Verlagen naar 750kg of lager:
U kunt bij de RDW een verzoek indienen om uw aanhanger terug te keuren naar 750kg of zelfs nog lager. Hierdoor kunt u er bijvoorbeeld voor zorgen dat uw aanhanger niet meer kentekenplichtig is.
Hoe gaat dit in zijn werk?
- - Download het aanvraagformulier van de RDW.
- - Stuur dit formulier zo volledig mogelijk ingevuld samen met uw kentekenplaat en origineel kentekenbewijs naar de RDW. U kunt dit opsturen naar het volgende adres:
RDW
Unit VRD
Postbos 30000
9640 RA Veendam - - Indien de RDW uw verzoek goedkeurt ontvangt u een bevestiging uit Veendam en vanaf dat moment is uw aanhanger niet meer kentekenplichting.
Het is mogelijk dat de RDW nog aanvullende gegevens nodig heeft. Wellicht moet u ook nog uw aanhangwagen laten wegen, wat sowieso het geval is indien het eigen gewicht van de aanhangwagen hoger is dan 750kg. Op het kentekenbewijs genoteerd als "massa rijklaar". Indien u uw aanhanger nog moet laten weten, zal dit moeten gebeuren bij een erkend RDW keuringsstation. Daarnaast is terugkeuren alleen mogelijk als het eigen gewicht van de aanhangwagen onder de 750kg ligt.
Verhogen:
Het verhogen van de maximum toegestane massa kan alleen met goedkeuring van de fabrikant én een RDW keuring. De fabrikant moet eerst een goedkeuring geven aan het chassis, wat berekend moet zijn op een hoger draagvermogen. Naast het chassis, moet ook de as(sen), de wielen en de oplooprem geschikt zijn voor het hoger draagvermogen. Wanneer dit geregeld is, moet de RDW nog een keuring uitvoeren om de volledige goedkeuring te bemachtigen. Als de fabrikant een eventuele verhoging van de maximum toegestane massa afkeurt, kan de wagen ook niet naar de RDW voor een dergelijke keuring en is de verhoging niet mogelijk. Het verhogen van deze toegestane maximummassa is daarom erg lastig te realiseren.
Aanhangwagen vanuit buitenland invoeren
Voor het invoeren van een aanhangwagen afkomstig uit het buitenland is het van belang dat u altijd de juiste papieren ontvangt van de oude eigenaar. Denk hierbij aan het CoC certificaat of eventuele keuringspapieren. Vanuit de EU is er een europese goedkeuring, maar deze is pas een aantal jaren actief. Bij aanhangwagens uit Duitsland heeft u het 'fahrzeugbrief' (registratiedocument) nodig. Aanhangwagens uit Frankrijk bezitten een conformiteits verklaring (CoC). In Engeland worden aanhangwagens niet geregistreerd, dit kan problemen veroorzaken voor het invoeren van de aanhangwagen. In dit geval dient u de aanhangwagen volgens "eigen bouw" te laten registeren.
Rijden met een aanhangwagen zonder kenteken of typegoedkeuring naar een RDW locatie
Indien u in Nederland met een aanhangwagen naar de RDW wilt rijden, vraagt u dan van te voren een 'eendagskenteken' aan voor die dag. Voor het rijden met een aanhangwagen vanuit het buitenland naar Nederland, geeft de RDW helaas geen kenteken af. Hiervoor dient u contact op te nemen met de buitenlandse instanties. Een geldig buitenlands kenteken kan natuurlijk ook.
Daarnaast kunt u uw aanhangwagen ook vervoeren op een andere aanhangwagen. Bij Masta Aanhangwagens huurt u bijvoorbeeld al een autoambulance vanaf €30,- per dag! Zie ons aanbod autoambulances uit de verhuur hier.
Eendagskentekenbewijs
Zodra u een aanhangwagen laat keuren bij de RDW kunt u gebruik maken van een ééndagskentekenbewijs. Met dit kentekenbewijs kunt u op de dag van de keuring rijden met uw aanhangwagen. De aanhangwagen moet op de dag van het eendagskenteken in Nederland verzekerd zijn. Uw aanhangwagen moet natuurlijk wel in een goede staat zijn zodat u er veilig mee kunt rijden.
Let op! Het eendagskenteken is alleen in Nederland geldig en alleen op de dag van de keuring.
U kunt het eendagskentekenbewijs hier online aanvragen.
U dient het kenteken met zwarte onuitwisbare cijfers / letters op een witte plaat te vervoeren. Een kartonnen plaat is niet voldoende en niet toegestaan.
Een witte kentekenplaat besteld u hier.
Schamel aanhangwagens
Momenteel worden er geen nieuwe schamelwagens (met draaikrans) meer goedgekeurd in Nederland en Europa met het oude mechanische remsysteem. De wetgeving is per november 2014 gewijzigd, waardoor deze goedkeuring is vervallen. De schamelwagens die voor deze tijd zijn goedgekeurd mogen gewoon blijven rijden.