Waarom gaat een aanhangwagen (of caravan) slingeren?

Iedereen heeft er wel eens van gehoord, een aanhangwagen of caravan die tijdens het rijden gaat slingeren. Dat het erg gevaarlijk is, is wel duidelijk. Minder duidelijk zijn echter de oorzaken. Waarom gaat de ene combinatie bij 60km/u al slingeren, terwijl een andere ruim de toegestane snelheid kan rijden zonder problemen?

Belangrijkste voor een stabiele combinatie is een auto die geschikt is voor het gewicht van de aanhangwagen. In principe zorgt een zwaardere auto voor meer stabiliteit. Daarnaast is de oversteek achter de achteras van belang. Hoe groter de lengte van de oversteek is, hoe minder kracht er op de trekhaak nodig is om de auto aan het slingeren te brengen. Zorg daarom altijd dat je eerst op het kenteken van de auto controleert wat het maximale aanhangwagen gewicht is. Je kunt eenvoudig online de exacte gegevens van de auto vinden op deze pagina van het RDW. Let er goed op wat de maximale kogeldruk is van zowel de auto als de aanhangwagen.

Zelfs met een zware auto met een korte oversteek kan slingeren voor komen. Dit kan bijvoorbeeld door een verkeerde belading. Zowel te veel lading voor, als te veel lading achter kan voor problemen zorgen. Hier onder een korte demonstratie wat er gebeurd als er te veel gewicht op de achterkant van de aanhangwagen geplaatst is. Eerst is te zien dat een combinatie uit zich zelf de slinger beweging zal dempen. Als echter de gewichtsverdeling verkeerd is zal deze vergroot worden.

Demonstratie van te veel gewicht achter op de aanhangwagen

Zoals in bovenstaande filmpje te zien is, kan een combinatie eenvoudig instabiel worden door te veel gewicht achter op de aanhangwagen. Hier door krijgt de aanhangwagen een negatieve kogeldruk en trekt dus de achterkant van de auto omhoog. Hierdoor hebben de achterwielen van de auto minder grip en worden de slingerbewegingen niet meer voldoende gedempt.

Het omgekeerde is ook mogelijk, met te veel gewicht voor op de aanhangwagen. Daardoor ontstaat een te hoge kogeldruk. Hier door worden de achterwielen van de auto te zwaar belast en de voorwielen van de auto juist minder. Dit zorgt er voor dat de auto aan de achterzijde volledig in de vering gedrukt gaat worden. Naast dat dit slecht is voor de vering en het comfort is het ook erg slecht voor de stabiliteit.

Naast de lading zijn ook een aantal andere factoren belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bandenspanning van zowel de aanhangwagen als de auto. Zowel een te lage als een te hoge bandenspanning kan voor instabiliteit zorgen.

Hoe hoger de snelheid is, hoe groter de kans op slingeren is. Vooraf is niet vast te stellen bij welke snelheid een combinatie gaat slingeren. Op de Nederlandse snelwegen is de maximale snelheid met een aanhangwagen of caravan 90km/u. Zorg ervoor als je met een nieuwe combinatie of gewijzigde gewichtsverdeling op weg gaat, je eerst rustig aan voelt of de combinatie op snelheid stabiel blijft.

Slingerende caravan op de snelweg

Veel caravans zijn voorzien van stabilisatorkoppelingen, dit zorgt er voor dat de caravan (of aanhangwagen) pas bij een hogere snelheid zal gaan slingeren. Dit zorgt er echter zeker niet voor dat de combinatie niet kan slingeren.

Belangrijk om dus rekening te houden met de verdeling van de lading bij het laden van een aanhangwagen of caravan. Bij twijfel is het goed om gebruik te maken van een kogeldrukmeter. Hiermee kun je eenvoudig zien of de kogeldruk tussen de gewenste 50kg en 75kg is.

Verzending en Bezorging | Verzendkosten | Ruilen en Retourneren | Betaalmogelijkheden | Intracommunautaire levering | Informatie & Regelgeving | Over ons | Blog
Voorwaarden - Privacy Policy - Disclaimer
© 1983 - 2022 Masta Aanhangwagens VOF. Alle rechten voorbehouden.