Welk neuswiel voor mijn aanhanger?

We krijgen vaak de vraag van klanten waar ze op moeten letten bij het uitzoeken van een nieuw neuswiel. Vaak zijn klanten niet op de hoogte van de vele verschillende mogelijkheden en uitvoeringen. Graag helpen wij u bij het maken van deze keuze!

Is een neuswiel verplicht?

Een neuswiel is zeker niet verplicht, maar in de meeste gevallen wel zeer handig. Bij een zeer lichte enkelasser zou wellicht alleen een valbeugel volstaan. Bij aanhangwagens die niet handmatig te verplaatsen zijn volstaat meestal alleen een steunpoot (bijvoorbeeld landbouwvoertuigen). Maar wilt u de aanhangwagen handmatig verzetten of naar uw auto trekken om aan te koppelen dan is een neuswiel toch wel noodzakelijk.

Ondergrond

Op verharde ondergrond kunt u het beste gaan voor een neuswiel met massief wiel.
Op onverharde ondergrond (zoals zand of gras) is een neuswiel met luchtband de betere optie.
De luchtband zakt minder snel weg in de onverharde grond, dit omdat deze op het contactpunt met de ondergrond breder is dan een massief wiel. Een massief wiel zou snel wegzakken en daardoor kunt u vast te komen staan. Andersom heeft een luchtband op verharde ondergrond een hogere weerstand en zal dus wat minder comfortabel rijden.
Daarnaast is de grootte van het wiel van belang. Hoe groter het wiel, hoe lager de rolweerstand. Vooral op een zachte ondergrond is een groter wiel de bestere optie.

Verharde ondergrond?
Massief Wiel

Onverharde ondergrond?
Luchtband

Massief wiel:
+ Lage weerstand op harde ondergrond
+ Kan niet lek gaan
- Zakt eerder weg op zachte ondergrond

Luchtband:
+ Lagere weerstand op onverharde ondergrond
- Kan lek gaan

Bevestiging

Uw neuswiel kan op twee manieren bevestigd zijn. Door middel van bouten direct bevestigd op de dissel of via een klem bevestigd aan uw dissel.
Wordt uw neuswiel direct bevestigd met bouten aan de dissel, zorg er dan voor dat het gaten patroon van uw oude en nieuwe neuswiel overeenkomt, zo kunt u eenvoudig uw neuswiel verwisselen.
Wordt uw neuswiel bevestigd met een klem? Meet dan de diameter van de buis op van het neuswiel. Bijvoorbeeld rond 48, 60, 70mm. De klem hoort u los bij te bestellen bij deze neuswielen. Deze vindt u terug in de categorie Neuswiel Klemmen.

Draagvermogen

Hoewel er normaliter nooit veel gewicht op het neuswiel zal rusten, is het verstandig bij twijfel altijd het draagvermogen ruim te nemen. Hiermee voorkomt u dat het neuswiel onder de druk zal bezwijken met allerlei gevolgen van dien.

Opties

U heeft nog keuze uit een neuswiel met een zijslinger, een ingebouwde remfunctie of een extra lange buis.

Kwaliteit

Een kwaliteit neuswiel is voldoende gesmeerd en blijft soepel draaien, vooral het omhoog draaien is een goede test. Het neuswiel zou gelijkmatig omhoog moeten draaien. Tevens moet het rubber van de luchtband of het kunststof van een massief wiel duurzaam zijn en een lange levensduur hebben.

Meest verkocht & gebruikt

Zelf hebben we natuurlijk inmiddels een goed zicht op welke neuswielen veel verkocht worden en welke neuswielen favoriet zijn in onze eigen werkplaats. Het meest gekozen neuswiel blijft toch het Winterhoff neuswiel rond 48mm. Dit is neuswiel is de eerste keus voor vrijwel alle aanhangwagen fabrikanten wanneer er een neuswiel in een klem gemonteerd moet worden. Bij zwaardere aanhangwagens kiest men vrijwel altijd voor het universeel neuswiel automaat 200x50, deze is ook van andere fabrikant leverbaar, maar wijken op de prijs na, niet of nauwelijks af het de univerrsele variant. Voor intensief gebruik word vrijwel altijd gekozen voor een van de 230x80 automatische neuswielen. Deze is van drie verschillende fabrikanten leverbaar, welke nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. 

Onderhoud

Let er op dat u het neuswiel altijd volledig naar boven draait en controleert dat deze goed vast zit. Het gebeurd namelijk vaak dat een neuswiel niet goed vastgezet wordt, hierdoor raakt het neuswiel vervolgens de grond of bijvoorbeeld een drempel. Het neuswiel beschadigd hierdoor, wat natuurlijk erg zonde is en zorgt voor extra onderhoud.

Om er voor te zorgen dat het neuswiel soepel blijft draaien en dat deze altijd volledig vast gedraaid kan worden dient u het neuswiel goed te smeren. Hiervoor zijn vaak vetnippels aanwezig. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat het schroefdraad in het neuswiel minder snel slijt.

Klantenservice

Let er op dat u het neuswiel altijd volledig naar boven draait en controleert dat deze goed vast zit. Het gebeurd namelijk vaak dat een neuswiel niet goed vastgezet wordt, hierdoor raakt het neuswiel vervolgens de grond of bijvoorbeeld een drempel. Het neuswiel beschadigd hierdoor, wat natuurlijk erg zonde is en zorgt voor extra onderhoud.

Om er voor te zorgen dat het neuswiel soepel blijft draaien en dat deze altijd volledig vast gedraaid kan worden dient u het neuswiel goed te smeren. Hiervoor zijn vaak vetnippels aanwezig. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat het schroefdraad in het neuswiel minder snel slijt.