Artikelen 1 tot 5 van 11 in totaal

per pagina
Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Maximale snelheid aanhangwagen

13 november 2017 09:46:43 CET

Maximale snelheid aanhangwagen 90km/u

We zouden het eigenlijk geen nieuws mogen noemen maar toch merken wij dat velen nog niet op de hoogte zijn wat de maximaal toegestane snelheid is van een aanhanger. Sinds 1 mei 2009 mag je met een aanhangwagen op de snelweg met een snelheid van 90 km/u rijden. Voor 1 mei 2009 was dit 80 km/u. De maatregel is bedoeld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en geldt voor aanhangwagens met een toegestane massa (gewicht aanhangwagen + belading) van niet meer dan 3500 kg. Is de aanhangwagen inclusief belading zwaarder dan 3500 kg dan geldt op auto(snel)wegen de ‘normale’ maximum snelheid van 80 km/u.

Een ander puntje wat ook de aandacht verdient is dat de huidige trajectcontroles verschillende type voertuigen kan herkennen door middel van de afmetingen en/of kenteken. Wij merken het vooral aan de brieven van het CJIB die hier geregeld binnenstromen. Zo is het weleens voorgekomen dat er bij ons een aanhangwagen is gehuurd voor 3 weken en dat wij ongeveer €1400 aan boetes binnenkregen van deze periode… AU!  Wij vinden dat nogal zonde van het geld, en willen uiteraard teleurstelling voorkomen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Reacties | Geplaatst in blogs door Koen van der Sommen

Veiligheidskabel aanhangwagen

2 december 2016 12:42:45 CET

Alle aanhangwagens moeten verplicht voorzien zijn van een veiligheidskabel. Deze veiligheidskabels zijn bij ongeremde aanhangwagens verschillend ten opzichte van geremde aanhangwagens. Daarnaast bestaan er heel wat misverstanden van hoe deze kabels bevestigd moeten worden aan de auto. De verschillen, de werking en de manieren van bevestigen komen in deze blog aan bod.

Ongeremde aanhangwagen

Ongeremde aanhangwagens met een bruto laadvermogen tot 750kg worden voorzien van een vaste staalkabel. Er is vaak een discussie gaande over hoe deze staalkabel bevestigd moet worden aan het trekkende voertuig. Volgens de regelgeving moet de hulpkoppeling (staalkabel) van ongeremde aanhangwagens zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak verbonden zijn, dat dit slechts in werking treed na het losraken van de aanhangwagenkoppeling. De staalkabel moet ervoor zorgen dat de aanhangwagen de grond niet raakt.

Veel voorkomend is dat de staalkabel los over de trekhaak gelegd wordt. Het is dus duidelijk dat de staalkabel deugelijk aan het trekkend voertuig bevestigd moet worden. Het los over de trekhaak leggen is onvoldoende. Vaak wordt dit opgelost met ook een hulpkoppeling voor de auto of met een karabijnhaak.

Hulpkoppeling auto

Hulpkoppeling auto

Hulpkoppeling aanhangwagen

Hulpkoppeling aanhangwagen

Geremde aanhangwagens

Geremde aanhangwagens tot 3500kg zijn voorzien van een losbreekreminrichting. Deze moet reglementair zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoebestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treed na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.

Ook in deze situatie is het vaak onduidelijk hoe de losbreekkabels bevestigd moeten worden aan het trekkend voertuig. Onderstaand een aantal voorbeelden van hoe de bevestiging conrrect, dan wel incorrect is. 

Incorrecte bevestiging

Losbreekkabel fout 2

De losbreekkabel mag niet los om de kogel gelegd worden. Dit is geen degelijke bevestiging aan het trekkend voertuig.

Losbreekkabel fout 1

De losbreekkabel mag niet los om de kogel gelegd worden. Wanneer een hulpkoppeling op het trekkend voertuig gemonteerd is, dient deze wel gebruikt te worden.

 

Correcte bevestiging

Losbreekkabel goed 1

De losbreekkabel is hier eveneens om de kogel heen gelegd, maar ook door de hulpkoppeling van de auto gelust. Deze bevestiging is dus juist.

Losbreekkabel goed 2

De losbreekkabel zit vastgemaakt aan het oog van de trekhaak, wat zorgt voor een directe bevestiging.

 
 
Losbreekkabel goed 3

De hulpkoppeling zit op de afneembare trekhaak gemonteerd. In de regelgeving wordt de trekhaak als vast deel van de auto gezien. De bevestiging aan de hulpkoppeling is dus juist.

Losbreekkabel goed 4

Een karabijnhaak is een middel om de losbreekkabel aan het trekkend voertuig te bevestigen. De karabijnhaak is door het oog van de trekhaak gehaald, waardoor deze correct is bevestigd.

Reacties | Geplaatst in blogs door Tom Swinkels

Remmen aan vervanging toe?

18 november 2016 16:39:16 CET

Is het een tijd geleden dat de remmen van uw aanhangwagen zijn gecontroleerd en zijn de remvoeringen versleten? Dan kunt u deze gewoon vervangen. Echter zijn er wel een aantal factoren waar u op moet letten bij het vervangen van uw remvoeringen. Hoe weet ik welke maat ik moet hebben? Hoe weet ik welk type ik nodig heb? En waar bestaat de wielrem eigenlijk uit? Hier komen we in de blog van deze week op terug.

Remvoeringsets

Merk

Als eerste kijken we uiteraard naar het merk van de remvoering. Er zijn diverse merken remvoeringen te krijgen, zoals AL-KO, Knott en BPW. U kunt niet zomaar een ander merk remvoeringset monteren, vandaar dat u gebonden bent aan het merk. Deze verschillen namelijk van vorm van manier van monteren.

Type en maatvoering

Ten tweede kijkt men naar het type. Vaak geeft het type remvoering de maat van de remschoenen aan. Belangrijk bij de keuze van de juiste remvoering is de diameter en de breedte van de remtrommel. Vaak is aan de hand van het merk en de afmetingen te zien welke remschoenen u nodig heeft. Onderstaand een voorbeeld van hoe de maat vaak verwerkt is in het type remvoering.

  • AL-KO remvoeringset 2050
    Afmeting remvoering: 200x50 mm (diameter x breedte)
  • Knott remvoeringset 200x50
    Afmeting remvoering: 200x50 mm (diameter x breedte)
  • BPW remvoeringset S2005-7
    Afmeting remvoering: 200x50 mm (diameter x breedte)

Imitatie remvoeringen

Tegenwoordig zijn er ook veel imitatie remvoeringen in omloop. Het is lastig te zeggen waar u precies op moet letten om erachter te komen of het imitatie remvoeringen zijn, maar er zijn wel een aantal punten die kunnen aanduiden dat het een imitatieproduct is, namelijk:

  • Het ontbreken van een Merknaam.
  • Het ontbreken van bepaalde nummers om het type te identificeren.
  • De dikte van het remoppervlak is dunner dan normaal. 

Dit soort factoren kunnen aangeven dat u imitatie remvoeringen in handen hebt. Deze zijn kwalitatief minder goed en zullen hun werking niet zo goed uitvoeren als originele remvoeringen. Dit is dan ook de rede dat wij enkel originele producten in de verkoop hebben.

Wielrem

Werking van de wielrem

Naast de remvoeringen zijn er meerdere onderdelen die behoren tot de wielrem. Onderstaand zal de werking van de wielrem en de relevantie onderdelen belicht worden. 

Remvoeringen

Als men de wielrem gaat ontleden, zijn er verschillende onderdelen in een wielrem te vinden. De remvoeringen zijn de eerste die opvallen. Deze worden ook wel remschoenen genoemd. De remvoeringen worden tijdens het remmen uit elkaar gedrukt tegen de binnenkant van de remtrommels, waardoor het wiel tot stilstand komt. De remschoenen worden in zijn positie gehouden door verschillende veren. Als eerste zijn er de trekveren die horizontaal tussen de remschoenen zitten, die zorgen voor het terugzetten van de remvoeringen in neutrale positie na het remmen. Daarnaast zit er verticaal door de wielrem richting de ankerplaat een borgveer, die ervoor zorgt dat de remschoenen tegen de ankerplaat bevestigd blijven. De ankerplaat zit aan de achterkant van de wielrem.
Een set remvoeringen is eigenlijk het slijtageonderdeel van een wielrem. Deze worden aan de buitenkant afgeschaafd door het afremmen van een wiel. Remvoeringen zijn altijd in sets leverbaar. Een set bevat 4 remschoenen en de daarbij behorende veren voor 2 wielremmen. (Dus voor 1 as)

Afstelmechanisme

Het afstelmechanisme is bij ieder merk wielremmen verschillend. Het afstelmechanisme zorgt voor de afstelling van de neutrale stand van de remvoeringen. Een juiste afstelling zorgt voor een optimaal remvermogen met de minste slijtage. Wanneer een wile niet voldoende vrij draait, kunnen de remmen warmlopen en kan de terugrij-automaat niet goed werken.
De remtrommel en de velg mogen wat warm worden tijdens gebruik. Let er wel op dat deze niet te warm worden. Wanneer de remtrommel te warm is om er uw hand 3 seconden op te leggen direct na gebruik, staan de remvoeringen te strak afgesteld.

Spreidslot

Het spreidslot (remuitzetter) is op de ankerplaat bevestigd, die tijdens het remmen beide remschoenen tegen de remtrommel drukt. Dit spreidslot treedt in werking wanneer de remkabels aangetrokken worden als de aanhangwagen gaat remmen. De remkabels zitten aan dit spreidslot bevestigd. De bevestiging hiervan verschilt per merk.

Terugrij-automatiek

Bij een terugrij-automaat moeten de wielremmen, afhankelijk van de draairichting, een verschillende remwerking hebben. Wanneer de draairichting naar voren is, moeten de wielremmen een grote vertragende werking hebben. Wanneer de draairichting achterwaarts is, moet deze werking zo gering mogelijk zijn. Doordat de remschoen zich iets verplaatst op de ankerplaat bij het achteruit rijden, wordt de remwerking aanzienlijk minder. Bij een voorwaartse draairichting wordt de juist de volle remwerking gebruikt, doordat de primaire remschoen een vaste ondersteuning heeft. De intensiteit van de remwerking is dus afhankelijk van de draairichting van het wiel.

Remkabels

Remkabels zitten bevestigd aan de wielrem, en lopen met de andere kant terug naar het midden van de as. Door middel van een evenaar, worden beide remkabels tegelijk met een gelijke kracht aangetrokken door de remstang, die volledig naar de oplooprem loopt.

Reacties | Geplaatst in blogs door Tom Swinkels

Aanhangwagen onderdelen, Complete aanhangwagens, onderhoud en meer!

Al 30 jaar is Masta Aanhangwagens een begrip in de regio. Bij ons kunt u terecht voor verkoop, verhuur en reparatie van aanhangers, waarbij we u met al onze kennis en ervaring altijd kunnen voorzien van de juiste producten, goede kwaliteit en deskundig advies. In deze lange periode hebben er vele ontwikkelingen plaatsgevonden binnen het bedrijf. Zo vond er een verhuizing plaats van het oude pand in Nijnsel naar het nieuwe pand op bedrijventerrein de kampen in Sint-Oedenrode en is de Masta Webshop een groot onderdeel van het bedrijf geworden. Wat doet Masta eigenlijk? Het antwoord daarop vindt u in de blog van vandaag.


Wat doet Masta?

Masta is een bedrijf die zich heeft gespecialiseerd in aanhangwagens. Zoals eerder vermeld kunt u bij ons terecht voor de aanschaf van een nieuwe aanhangwagen, onderhoud aan uw aanhangwagen, maar ook voor losse aanhangwagen onderdelen. Daarnaast hebben we een groot aanbod van verhuur aanhangwagens.

De ontwikkelingen van Masta Aanhangwagens delen we graag met de klant. Mocht u zich afvragen wat Masta allemaal doet en waar het voor staat? Onderstaand zal ieder aspect van het bedrijf kort beschreven worden.

Verkoop

De verkoop van nieuwe aanhangwagens gebeurt al sinds 1983 bij Masta. Doordat we een breed aanbod van verschillende modellen aanhangwagens kunnen leveren, zijn vaak alle wensen te verwerken in uw nieuwe aanhangwagen. In onze showroom staan verschillende modellen aanhangwagens die u gedurende onze openingstijden gerust kunt komen bekijken. Daarnaast hebben we de meeste maten ongeremde bakaanhangwagens standaard op voorraad. Dit maakt het direct meenemen van uw nieuwe aanhangwagen mogelijk. Bekijk ons complete aanbod nieuwe aanhangwagens op onze verkooppagina.

Verhuur

Ook de verhuur van aanhangwagens loopt al sinds 1983. Het aantal verhuuraanhangwagens is in de laatste jaren sterk toegenomen naar ongeveer 30 aanhangwagens. Niet alleen de hoeveelheid, maar ook de diversiteit van aanhangwagens biedt een breed aanbod en vele mogelijkheden omtrent het vervoeren van diverse ladingen. Al vanaf €10,- per dag is het mogelijk om een aanhangwagen te huren. Deze kunnen tijdens kantooruren bij ons worden opgehaald en tot maarliefst 's avonds 22:00 uur worden teruggebracht. Wij vragen geen borg bij het huren van een aanhangwagen. Heeft u een aanhangwagen nodig? Reserveer hem dan direct. Voor het complete aanbod verhuur aanhangwagens verwijs ik u graag naar de verhuurpagina

Onderhoud

Om alle veiligheid op de weg te garanderen, is goed onderhoud van uw aanhangwagen of trailer van groot belang. Al een lange tijd worden er in onze werkplaats aanhangwagens gebouwd, gerepareerd en onderhouden. Met al deze ervaring hebben we een optimale kennis van de huidige wetgeving en ontwikkelingen in het vak. Wilt u een afspraak maken voor onderhoud aan uw aanhangwagen of trailer? Bekijk hiervoor onze onderhoudspagina.

Werkplaats

Onze werkplaats is voorzien van 3 bruggen waar alle soorten en maten aanhangwagens nagekeken kunnen worden. Met een ruim assortiment van gereedschappen kunnen bijna alle werkzaamheden aan aanhangwagens en trailers in onze werkplaats worden uitgevoerd.

Uw aanhangwagen aan onderhoud toe? Maak eenvoudig telefonisch een afspraak met een van onze monteurs.

Webshop

Sinds 2012 is Masta ook online actief. Tegenwoordig wordt het gebruik van internet steeds belangrijker gevonden en is het onderdeel geworden van onze maatschappij. Een reden voor ons om met de tijd mee te groeien en de verkoop van aanhangwagen onderdelen nog meer te stimuleren middels de online verkoop.

Op onze webshop zijn alle aanhangwagen onderdelen, banden, velgen en zelfs complete aanhangwagens te vinden. Sinds het afgelopen jaar wordt onze uitgebreide webshop naast zakelijke klanten ook steeds meer door particuliere klanten gevonden. Dagelijks worden er producten toegevoegd en aangepast, en wordt er gewerkt aan een zo toegankelijk mogelijke website voor alle klanten. 

Aanhangwagen onderdelen

Het grootste gedeelte producten op onze webshop bestaat uit aanhangwagen onderdelen. Alle mogelijke onderdelen die te vinden zijn op een aanhangwagen kunnen wij leveren. Momenteel zijn er zo'n 4000 producten te vinden op onze webshop, wat zorgt voor een erg breed aanbod van aanhanger onderdelen. Uiteraard blijven we ons iedere dag ontwikkelen, komen er nieuwe producten op ons pad en breiden we onze webshop verder uit.

De meeste onderdelen hebben we standaard op voorraad liggen in ons magazijn van ongeveer 400 m2. Hierdoor is het voor ons mogelijk de gewenste producten snel naar u te versturen, zodat deze zo snel mogelijk bij u thuis zijn.

Kunt u het gewenst onderdeel niet terugvinden op onze webshop, neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag met de zoektocht naar het juiste product. Om het complete aanbod aanhangwagen onderdelen te bekijken, verwijs ik u graag naar de onderdelenpagina van onze webshop.

Complete wielen, banden en velgen

Naast een breed aanbod van aanhangwagen onderdelen, zijn we recent ook begonnen met een pagina op onze webshop speciaal voor wielen en banden voor aanhangers. De groeiende vraag hiernaar zorgde al snel voor een uitbreiding van ons assortiment. De meeste maten complete aanhangwagen wielen hebben we standaard op voorraad, waardoor we u snel van dienst kunnen zijn. Kijk voor ons complete assortiment banden en velgen eens op onze bandenpagina

Winkel

Naast de online verkoop heeft Masta ook een fysieke winkel. Bekijkt u het gewenste product eerst liever of wil u graag worden voorzien van deskundig advies? Dan nodigen wij u van harte uit op onze locatie in Sint-Oedenrode.


Service

Hopelijk hebben we u duidelijk gemaakt wat er allemaal mogelijk is bij Masta Aanhangwagens. Mocht u vragen hebben, zijn er onduidelijkheden of kunnen we u ergens mee helpen, neem dan gerust contact met ons op of kom langs in onze winkel. U bent van harte welkom!

Reacties | Geplaatst in blogs door Tom Swinkels

Steekmaat meten

31 oktober 2016 17:03:21 CET

Bij het vervangen van een aanhangwagen wiel komt u er snel genoeg achter dat er tal van verschillende maten nodig zijn. Eén van deze maten is de steekmaat van de velg. De ervaring leert dat men niet altijd weet hoe de steekmaat gemeten moet worden. In deze blog zullen we dit onderwerp naar voren halen. 

De steekmaat van de velg geeft twee aspecten aan, namelijk:

  1. Aantal boutgaten (4-, 5- of 6 gaten)
  2. Diameter van de denkbeeldige cirkel die door de boutgaten getrokken kan worden.

Een steek van 4x100 betekent dat de velg is voorzien van 4 boutgaten. De steekcirkel van een 4 gaats velg is erg eenvoudig te meten, omdat de boutgaten loodrecht tegenover elkaar staan. In dit geval kunt u dus de hart op hart afstand tussen de boutgaten meten.

Bij velgen met 5 boutgaten is het meten van de cirkel wat lastiger. De boutgaten liggen in dit geval niet loodrecht op elkaar, waardoor de hart op hart afstand niet tussen de boutgaten te meten is. In dit geval is de denkbeeldige cirkel van groter belang, omdat deze nodig is om de diameter hiervan te meten zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

Steekmaat meten

Overige velgmaten

Naast het meten van de steekmaat, zijn er meerdere maten van belang. Voor een uitgebreide uitleg over alle maten met betrekking tot velgen en banden, wil ik u graag verwijzen naar onze kennispagina wielen.

Reacties | Geplaatst in blogs door Tom Swinkels

Artikelen 1 tot 5 van 11 in totaal

per pagina
Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3